Vind de dichtstbijzijnde garage

Uw vragen

Ja, de katalysator of katalysator heeft een beperkte levensduur en moet regelmatig worden vervangen volgens de aanbevelingen van de fabrikant, soms eerder, afhankelijk van het min of meer zware gebruik van uw voertuig. 
De katalysator zet de meest vervuilende verbindingen in de uitlaatgassen om, of reduceert deze sterk, en in het bijzonder de onverbrande koolwaterstoffen: koolmonoxide, stikstofoxide en fijnstof. 
Wanneer de katalysator wordt afgebroken, komen deze schadelijke stoffen volledig vrij in de atmosfeer en voldoet uw voertuig niet meer aan de toegestane vervuilingsdrempels. Dit is een belemmerend element tijdens de technische keuring.

Alles hangt af van het type voertuig, van het gebruik en van de omgeving waarin het regelmatig wordt gebruikt. In vochtige streken of aan de zee bijvoorbeeld heeft een uitlaatinrichting de neiging om vroegtijdig aangetast te worden door oxydatie. Over het algemeen is het toegestaan dat een uitlaatinrichting gedeeltelijk of volledig wordt vervangen vanaf 8 of 9 jaar gebruik in strenge omstandigheden. In deze zelfde omstandigheden kan een katalysator een minder lange levensduur hebben. De knalpot en de geluidsdemper die werden ontwikkeld om het geluid te beperken, kunnen ook een vervanging vereisen vanaf 60.000 km, maar meestal daarna. De lambdasondes worden vervangen wanneer wordt vastgesteld dat ze defect zijn, in het bijzonder bij anti-vervuilingstesten of bij een onregelmatige werking van de motor.
 

De partikelfilter wordt vaak gemonteerd op recente dieselmodellen. Deze filter op de uitlaatinrichting is eerder speciaal en biedt de mogelijkheid om de koolstofpartikels en de niet verbrande koolwaterstoffen aanwezig in de uitlaatgassen en die bekend staan als gevaarlijk voor de gezondheid op te slaan en te verwijderen. Zo’n filter laat een heel ‘propere’ werking toe, die eveneens bijdraagt tot het milieubehoud, ook als er wordt gestart bij koude temperaturen. De partikelfilter moet regelmatig worden nagezien, want hij kan verzadigd zijn en hij kan leiden tot defecten of een aanzienlijk verlies van vermogen. Het betreft een slijtageonderdeel waarvan de levensduur varieert naargelang het gebruik van de wagen.

De motor van uw auto is een complex geheel met een groot aantal bewegende delen. De meeste onderdelen zijn van metaal en sommige metalen delen wrijven tegen elkaar. De zuigers bijvoorbeeld bewegen op en neer in cilinders, waarbij ze tegen de cilinderwanden wrijven.

De motorolie zorgt voor smering zodat het geheel "gesmeerd" beweegt. Desondanks is er nog steeds sprake van wrijving waardoor microscopisch kleine deeltjes metaal en vuil ontstaan die via de olie worden afgevoerd.

Tijdens dit proces van smering en reiniging wordt er olie verbrand. Hierdoor zakt het oliepeil in de loop van de tijd en moet de olie worden ververst of bijgevuld.

Er bestaan verschillende soorten olie naargelang de kenmerken van uw motor. Naargelang het type brandstof, benzine, stookolie, naargelang het vermogen en het soort gebruik waarvoor de motor werd ontwikkeld, een eerder sportief gebruik of een gebruik voor frequente verplaatsingen in een stadsomgeving zal de motor andere olie vereisen. Minerale motorolie wordt ontwikkeld op basis van ruwe olie. Deze is in het bijzonder geschikt voor oude motoren. Half synthetische olie is complexer en heeft eigenschappen die geschikt zijn voor de huidige motoren, het is een mengeling van mineraalolie en chemische of petrochemische samenstellingen. Olie die 100% synthetisch is, is exclusief samengesteld uit chemische of petrochemische producten. Deze is het meest geschikt voor ‘hoogtechnologische’ motoren.

icon-gear