Vind de dichtstbijzijnde garage

Uw vragen

De partikelfilter wordt vaak gemonteerd op recente dieselmodellen. Deze filter op de uitlaatinrichting is eerder speciaal en biedt de mogelijkheid om de koolstofpartikels en de niet verbrande koolwaterstoffen aanwezig in de uitlaatgassen en die bekend staan als gevaarlijk voor de gezondheid op te slaan en te verwijderen. Zo’n filter laat een heel ‘propere’ werking toe, die eveneens bijdraagt tot het milieubehoud, ook als er wordt gestart bij koude temperaturen. De partikelfilter moet regelmatig worden nagezien, want hij kan verzadigd zijn en hij kan leiden tot defecten of een aanzienlijk verlies van vermogen. Het betreft een slijtageonderdeel waarvan de levensduur varieert naargelang het gebruik van de wagen.

De motor van uw auto is een complex geheel met een groot aantal bewegende delen. De meeste onderdelen zijn van metaal en sommige metalen delen wrijven tegen elkaar. De zuigers bijvoorbeeld bewegen op en neer in cilinders, waarbij ze tegen de cilinderwanden wrijven.

De motorolie zorgt voor smering zodat het geheel "gesmeerd" beweegt. Desondanks is er nog steeds sprake van wrijving waardoor microscopisch kleine deeltjes metaal en vuil ontstaan die via de olie worden afgevoerd.

Tijdens dit proces van smering en reiniging wordt er olie verbrand. Hierdoor zakt het oliepeil in de loop van de tijd en moet de olie worden ververst of bijgevuld.

Er bestaan verschillende soorten olie naargelang de kenmerken van uw motor. Naargelang het type brandstof, benzine, stookolie, naargelang het vermogen en het soort gebruik waarvoor de motor werd ontwikkeld, een eerder sportief gebruik of een gebruik voor frequente verplaatsingen in een stadsomgeving zal de motor andere olie vereisen. Minerale motorolie wordt ontwikkeld op basis van ruwe olie. Deze is in het bijzonder geschikt voor oude motoren. Half synthetische olie is complexer en heeft eigenschappen die geschikt zijn voor de huidige motoren, het is een mengeling van mineraalolie en chemische of petrochemische samenstellingen. Olie die 100% synthetisch is, is exclusief samengesteld uit chemische of petrochemische producten. Deze is het meest geschikt voor ‘hoogtechnologische’ motoren.

Deze vermeldingen verwijzen naar de viscositeit van de olie. Deze moet precies overeenstemmen met de aanbevelingen van de constructeur.

Het cijfer dat voorafgaat aan de W wijst op de vloeibaarheid bij lage temperaturen. Hoe lager dit cijfer is, hoe vloeibaarder de olie is bij koude temeraturen en hoe meer dit het starten bij lage temperaturen bevordert. Het cijfer volgend op de W wijst op de viscositeit bij hoge temperaturen. Hoe hoger dit cijfer is, hoe meer de olie viskeus is bij warme temperaturen, dit wil zeggen dat de oliefilm dikker zal zijn op de metalen onderdelen en de dichtheid en de bescherming van de bewegende onderdelen zal bevorderen.

Het eerste wat u moet doen is indien mogelijk aan de kant gaan staan indien u aan het rijden bent, vervolgens schakelt u het contact uit en wacht u enkele minuten tot de olie opnieuw tot onderaan de motor daalt. In het grote merendeel van de gevallen wijst dit er gewoon op dat uw oliepeil het minimum heeft bereikt, het volstaat dan om het peil te controleren via de peilstok. De methode: de peilstok eruit halen, afvegen met een doek, en vervolgens volledig onderdompelen in de opening.  Enkele seconden wachten en vervolgens opnieuw trekken aan de peilstok. Het olielaagje op de peilstok stopt bij een merkteken tussen ‘mini’ en ‘maxi’. Het volstaat dan, indien u over een bus olie beschikt, om de olie in kleine hoeveelheden in het motorblok te gieten, en om via de peilstok te controleren of het niveau niet boven het merkteken ‘maxi’ uitkomt. Indien het lichtje na deze controle nog blijft branden, verbreek dan het contact en laat uw wagen nazien door een deskundige.

icon-gear