Vind de dichtstbijzijnde garage

Uw vragen

Het anti-blokkeersysteem voor de remmen of ABS is een belangrijk veiligheidselement, maar het laat niet toe om de remafstanden te verkorten. Het ABS-systeem biedt enkel de mogelijkheid om de controle over de wagen te behouden door te vermijden dat de wielen gaan blokkeren en om dus het stuurvermogen te behouden. Want wanneer de wielen blokkeren, dan gebeurt er slechts één iets als men aan het stuur draait: de wagen ‘glijdt’ rechtdoor, vooral op een natte ondergrond. Met het ABS-systeem kunt u een botsing vermijden door uit te wijken, zelfs indien u kort moet remmen. Het ABS-systeem werkt via een hydraulische centrale  die elektronisch wordt bediend en die bij een dringend remmanoeuvre een onderbroken druk genereert via heel snelle schokken, een beetje als ‘gepointilleerd’ remmen. De blokkering gevolgd door de mindere druk in enkele milliseconden biedt de wielen de mogelijkheid om efficiënt te remmen terwijl  ze blijven draaien: het stuurvermogen en de maximale remcapaciteit blijven behouden, de wielen blokkeren niet.

Er is heel waarschijnlijk een probleem met de schijven of de schijven en remplaatjes zijn uitermate versleten. Indien u vaak dynamisch rijdt of wanneer u met uw wagen rijdt in de stad, weet dan dat het remsysteem sneller verslijt. Een trilling kan afkomstig zijn van een schijf waarvan heel wat werd gevraagd bij koude temperaturen en waarvan het oppervlak niet vlak is. Door te draaien ‘golft’ de schijf, hetgeen trillingen veroorzaakt indien men remt en soms een abnormaal geluid. Indien er geen trilling is en het geluid blijft duren, dan kan het gebeuren dat de remplaatjes heel versleten zijn, en dat er niet voldoende slijtmateriaal meer aanwezig is. De remschijf staat dan rechtstreeks in contact met het harde metalen element van de remplaat. Opgelet, in dit geval kan de schijf in enkele tientallen kilometers beschadigd geraken! Wacht niet langer en laat uw remsysteem controleren in een EUROREPAR Car Service garage.

Het kan gaan over verschillende problemen, één probleem of een combinatie van problemen. In eerste instantie kan het gaan over de slijtage van de plaatjes. Dat betekent dat hun dikte niet langer garandeert dat u efficiënt kunt remmen. Het is tijd om ze te vervangen. Een ander probleem is dat het vloeistofniveau te laag is. Indien dit het geval is, dan moet je niet langer wachten en het systeem zo snel mogelijk laten controleren door een deskundige. Noteer bovendien dat de hydraulische remvloeistof na verloop van tijd onderhevig is aan vochtigheid en minder efficiënt is.  De vloeistof moet minstens om de 2 jaar of om de 60.000 km worden vervangen, naargelang de aanbevelingen van de constructeur.

Bandenslijtage en een onjuiste bandenspanning hebben veel invloed op het brandstofverbruik van uw auto. Banden zijn zo ontworpen dat ze bij een bepaalde spanning optimaal werken. Als de spanning te laag is, wordt een groter deel van het bandoppervlak op de weg gedrukt, waardoor de wrijving toeneemt. Daardoor kan het brandstofverbruik met wel 20% toenemen. Ook een te hoge bandenspanning kan een negatief effect hebben op het brandstofverbruik. Zorg ervoor dat u de voor uw auto aanbevolen bandenspanning aanhoudt. Deze staat vermeld in het instructieboekje van de auto of op een sticker op de auto (bijvoorbeeld aan de binnenzijde van een portier).

Versleten banden presteren minder goed. De banden hebben dan onvoldoende grip op de weg, waardoor de auto meer energie (en dus brandstof) nodig heeft tijdens het
accelereren.

Tijdens het rijden creëert het wrijven van de rijstrook op het asfalt warmte en een afschuivingseffect indien de band niet genoeg geblazen is. Die verhitting in combinatie met de aanzienlijke  vernietiging van het bandenprofiel kan de band op onomkeerbare wijze beschadigen. Advies: pomp uw banden op tot ze de juiste druk hebben, vooral indien u een lang traject aanvat op de autosnelweg.

icon-gear