Vind de dichtstbijzijnde garage

Uw vragen

Er bestaan verschillende soorten olie naargelang de kenmerken van uw motor. Naargelang het type brandstof, benzine, stookolie, naargelang het vermogen en het soort gebruik waarvoor de motor werd ontwikkeld, een eerder sportief gebruik of een gebruik voor frequente verplaatsingen in een stadsomgeving zal de motor andere olie vereisen. Minerale motorolie wordt ontwikkeld op basis van ruwe olie. Deze is in het bijzonder geschikt voor oude motoren. Half synthetische olie is complexer en heeft eigenschappen die geschikt zijn voor de huidige motoren, het is een mengeling van mineraalolie en chemische of petrochemische samenstellingen. Olie die 100% synthetisch is, is exclusief samengesteld uit chemische of petrochemische producten. Deze is het meest geschikt voor ‘hoogtechnologische’ motoren.

Deze vermeldingen verwijzen naar de viscositeit van de olie. Deze moet precies overeenstemmen met de aanbevelingen van de constructeur.

Het cijfer dat voorafgaat aan de W wijst op de vloeibaarheid bij lage temperaturen. Hoe lager dit cijfer is, hoe vloeibaarder de olie is bij koude temeraturen en hoe meer dit het starten bij lage temperaturen bevordert. Het cijfer volgend op de W wijst op de viscositeit bij hoge temperaturen. Hoe hoger dit cijfer is, hoe meer de olie viskeus is bij warme temperaturen, dit wil zeggen dat de oliefilm dikker zal zijn op de metalen onderdelen en de dichtheid en de bescherming van de bewegende onderdelen zal bevorderen.

Het eerste wat u moet doen is indien mogelijk aan de kant gaan staan indien u aan het rijden bent, vervolgens schakelt u het contact uit en wacht u enkele minuten tot de olie opnieuw tot onderaan de motor daalt. In het grote merendeel van de gevallen wijst dit er gewoon op dat uw oliepeil het minimum heeft bereikt, het volstaat dan om het peil te controleren via de peilstok. De methode: de peilstok eruit halen, afvegen met een doek, en vervolgens volledig onderdompelen in de opening.  Enkele seconden wachten en vervolgens opnieuw trekken aan de peilstok. Het olielaagje op de peilstok stopt bij een merkteken tussen ‘mini’ en ‘maxi’. Het volstaat dan, indien u over een bus olie beschikt, om de olie in kleine hoeveelheden in het motorblok te gieten, en om via de peilstok te controleren of het niveau niet boven het merkteken ‘maxi’ uitkomt. Indien het lichtje na deze controle nog blijft branden, verbreek dan het contact en laat uw wagen nazien door een deskundige.

Vanaf een bepaalde ouderdom of kilometerstand kunt u de staat van uw olie controleren aan de hand van de kleur die zijn origineel uitzicht moet behouden, transparant en lichtjes amberkleurig. Indien deze ondoorschijnend en donkerbruin is of zelfs zwartachtig, dan is het nodig om uw olie te verversen bij EUROREPAR Car Service!

Natuurlijk! EUROREPAR Car Service beschikt over een heel performante analysetool voor verschillende merken die zowat de totaliteit van de wagens die rondrijden in Frankrijk dekt , ongeacht hun merk en hun ouderdom, en die de mogelijkheid biedt om een analyse te maken en de staat van uw voertuig te controleren. Zelfs bij een hoge kilometerstand raden de constructeurs regelmatige controles aan en raden ze aan om slijtageonderdelen te vervangen: remmen, schokdempers, uitlaat, distributieriem , koppeling … Bij EUROREPAR Car Service dekken de onderhoudsplannen en de specifieke methodes volgens de aanbevelingen van de constructeur meer dan 35.000 modellen! Uiteraard zullen wij u laten weten in hoeverre het relevant is om bepaalde interventies te doen, gezien de ouderdom en de staat van uw wagen.

icon-gear